Köp-, leverans- och betalningsvillkor


Köpvillkor

  • Vi levererar inom Sverige, till Finland och Danmark och till de flesta länder i Europa. Vill du ha beställningen levererad till något annat land så ber vi dig kontakta kundtjänst, så hoppas vi kunna lösa detta.
  • För att handla i vår webbutik måste du ha fyllt 18 år.
  • Minsta ordervärde är 250 kronor, inklusive moms.
  • När du har gjort beställningen kommer det automatiskt att skickas en bekräftelse till din e-postadress.
  • Om du vill ångra en order måste du så snart som möjligt meddela oss på: info@barnskospecialisten.se. Det är inte möjligt att ångra en order efter att vi skickat iväg den från oss. 
  • Inom Sverige uthämtas beställningen hos närmsta Schenker eller Postnord-ombud. Det ombud som gäller dig anges på aviseringen som du får till mobilen som SMS (aviseringen skickas till det mobilnummer som du har angivit när du registrerades som kund).


Betalningsvillkor

  • Betalning kan ske med betalkort, Visa, Master Card eller American Express.
  • Du som är folkbokförd i Sverige kan även handla mot faktura via Ecster  Handelsbanken Finans.
  • Vid eventuell återbetalning sker detta på samma betalningssätt som du valt att betala ditt köp.


Faktura

  • När Du väljer att betala mot faktura sker en kreditupplysning på ditt personnummer. En jämförelse mellan personnummer och folkbokföringsadress görs för att säkerställa att du verkligen är den du utger dig för att vara - vi värnar om våra kunders säkerhet!
  • Din faktura bifogas i din leverans.
  • En faktureringsavgift på 25 kr tillkommer på alla fakturabeställningar, och läggs automatiskt till på fakturabeloppet i kassan.
  • Betalningsvillkoren är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 60 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta.
  • Fakturakunder kan också välja delbetalning som alternativ (se nedan).


Konto & Delbetalning

  • Om du vill kunna delbetala ditt köp väljer du betalningsalternativet "delbetalning" och hur många månader du vill dela upp din betalning på. Kostnaderna för delbetalning beror på vilket alternativ som väljs.
  • När du sedan bekräftar ditt köp och din ansökan om delbetalning, gör Ecster  en sedvanlig kreditprövning.
  • Du får besked direkt om din ansökan har godkänts, därefter slutför du köpet.
  • Du kan när som helst välja att slutbetala resterande belopp utan extra kostnad.
  • Din faktura bifogas inte leveransen, utan denna skickas separat direkt från Handelsbanken.
  • Har du en gång delbetalat en vara hos Ecster  Handelsbanken Finans kan du använda dig av samma konto och behöver inte genomgå en ny kreditprövning. Och är ditt köputrymme för litet ansöker du enkelt om en höjning - du får svar direkt.


Grundkraven för att ansöka om delbetalning är följande:

  • Du har fyllt 18 år
  • Du har en stadigvarande inkomst av tjänst
  • Du har minst 120 000 kr i årsinkomst
  • Du har inga betalningsanmärkningar
  • Du är folkbokförd i Sverige sedan minst 3 år tillbaka

 

Priser/avgifter

  • Priserna är i svenska kronor och inkluderar gällande moms, för närvarande 25%.
  • Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser - priset på beställningsdagen är gällande.
  • Fraktkostnad inom Sverige är 59 kr med Schnker och 59 med Postnord. Vid beställning som överstiger 600 kr erbjuder vi fri frakt.
  • För leverans inom Norden tar vi ut en fraktavgift som beror på försändelsens storlek och vikt. Kostnaden är från 149 kronor inkl moms.
  • För övriga länder beräknas fraktavgiften utifrån försändelsens storlek och vikt. Kostnaden är från 349 kr inkl moms (för länder inom EU). 

Särskild information om varor under utförsäljning
  • Barnskospecialisten har som ambition att löpande sälja ut tidigare säsongers artiklar till förmånliga priser. Ofta finns enbart enstaka exemplar kvar av de artiklar vi säljer ut på detta sätt, vilket innebär att vi inte kan erbjuda fria storleksbyten för våra utförsäljningsartiklar. Normal ångerrätt gäller naturligtvis även på dessa köp.
  • Vi reserverar oss för att varor under utförsäljning vid enstaka tillfällen kan vara slutsåld, trots att varan ifråga går att beställa i webbutiken (vilket kan bero på att realtidsuppdateringen ibland inte hinner med). Om detta händer försöker vi erbjuda en motsvarande artikel som också är under utförsäljning, alternativt så makulerar vi ordern helt utan kostnad för kunden.
  • Artiklar under utförsäljning kan ibland ha använts som utställnings- eller provexemplar, vilket också har tagit i beaktande då det kraftigt rabatterade utförsäljningspriset satts. Det kan således förekomma att produkter emellanåt kan bära spår av utprovning i butiken, eller skorna i paret har något olika färgton. Vår bedömning är att dessa mindre skillnader är sådana som snabbt försvinner vid normal användning. För våra artiklar under utförsäljning accepterar vi inga reklamationer med hänvisning till denna typ av brister. 

Leveransbevakning

  • Vi förbehåller oss rätten att restnotera eller annullera beställningar på varor som är slut i lager.
  • Om en vara beräknas inkomma inom rimlig tid restnoterar vi varan och levererar utan extra kostnad så snart den inkommit på vårt lager. Eventuell restnotering meddelas per e-post. Om en vara restnoterats av oss, har du rätt att avbeställa varan.


Personuppgifter

  • Barnskospecialisten är ansvarig för de personuppgifter som du lämnar till oss. Dessa uppgifter kommer att användas för att kunna behålla vår kundrelation och till marknadsföringsändamål.
  • Vill du göra någon ändring av dina uppgifter gör du detta enklast genom att kontakta Kundtjänst.
  • Om du önskar bli borttagen ur våra register kontaktar du oss på samma adress.


Fraktvillkor

  • Inom Sverige arbetar vi med fraktbolaget Postnord och DB Schenker.
  • För närvarande väljer vi att använda oss av e-postavisering. Det är ett bra val för miljön och dessutom går leveranserna från oss minst 1 dag snabbare än mot traditionell brevavisering. Det är därför viktigt att du har angivit rätt epostadress så att Du får din avisering.


Klicka här för att hitta ditt närmaste Schenker-ombud


Leveranstid

  • Varorna levereras inom 2-3 arbetsdagar efter ditt köp. Under vår utfösäljning kan det ta ytterligare 2-3 dagar innan leverans. Eventuella beställningsvaror har en leveranstid på 4-5 arbetsdagar.
  • Normalt skickas paketet från oss dagen efter din beställning, men vid högsäsong och utförsäljningar kan vi behöva ytterligare någon eller några dagar på oss.
  • Då varorna skickas från oss, får du en e-postbekräftelse.
  • Om varorna ej kommit dig till handa efter denna tid, vänligen kontakta Kundtjänst.
  • Ange alltid ordernummer, fullständigt namn och adress, samt mobilnummer vid kontakt med oss, så kan vi lättare hjälpa dig.


Fria storleksbyten

  • För oss på Barnskospecialisten är passformen på skor och kläder central för att garantera rätt funktion, och för oss är det mycket viktigt att varje vara har precis rätt storlek. Hos oss får du därför möjlighet att byta storlek, så att ditt barn får en sko eller ett funktionsplagg som passar korrekt. Vi bekostar därmed returfrakten för storleksbyten på ordinarie pris - för oss är det viktigt att du blir nöjd med ditt köp.
  • Vill du byta storlek vill vi att du kontaktar vår Kundtjänst, info@barnskospecialisten.se eller tele: 08-31 27 07, så vi först kan undersöka om vi kan erbjuda den storlek du söker, eller vid behov föreslå en ersättningsvara. Vi kommer sedan att skicka dig en returfraktsedel per email som du använder för din retur.
  • Paketet skall vara väl förpackat. Du som kund kan behöva ansvara för eventuella transportskador på returtransporten. Använd den fraktsedel du får från oss och lämna in paketet till ett Schenker eller PostNordombud, gärna på det utlämningsställe där du hämtade dina varor.
  • OBS! Barnskospecialisten tillämpar inte fri retur av beställda varor. 


Retur och ångerrätt

  • Du har som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du tagit emot varan.
  • Vid returer efter utnyttjande av ångerrätten eller byte/retur vid utförsäljning betalar kunden returfrakten. Viktigt är att fraktsättet är spårbart. Till dess att varan kommit oss tillhanda är det köparen som är ansvarig för produkten. Vi rekomenderar ej att retunera varor som vanligt brev.
  • Du får packa upp, titta på och prova din vara. Om varan returneras för att du ångrar ditt köp (ångerrätt), får den emellertid inte ha använts mer än vad som krävs för att du ska kunna fasttälla varans egenskaper och funktion, för att du ska kunna få tillbaka det du betalat. Är varan använd mer än så, har du fortfarande rätt till retur, men då kommer vi behöva göra avdrag för värdeminskning. Storleken på värdeminskningen fastställs av oss.
  • Vid returer ska produkten och förpackningen returneras i ett väl inslaget paket (använd gärna samma påse/kartong som varorna skickas i). Vi ber er att inte tejpa eller skriva på originalkartongen - vi behöver en oskadad kartong för att kunna sälja varan vidare till en annan kund.
  • Vill du returnera en vara, fyll då i det returformulär som ni fick tillsammans med varan. Skriv avsändare, telefonnummer, ditt ordernummer och ditt ärende och skicka med i paketet (om formuläret försvunnit går det bra att bifoga informationen på annat sätt). Vi uppskattar om du samtidigt informerar oss om returen genom att kontakta Kundtjänst.
  • Returer skickas till:

Barnskospecialisten MomlinAB
S:t Eriksgatan 85
113 32 Stockholm
Sverige

  • OBS! Vid returer/byten efter 20 januari för varor köpta i vår webbbutik kontakta info@barnskospecialisten.se då butiken kommer att upphöra.
  • Barnskospecialisten löser inte ut returer som skickats mot postförskott.
  • Återbetalning av hela din köpeskilling, eller delar av den efter avdrag för värdeminskning enligt ovan, sker utan onödigt dröjsmål, dock senast inom 14 dagar från det att vi mottog din vara.


Transportskador

  • Om du vid mottagandet av försändelsen upptäcker att den är transportskadad, skall du omedelbart anmäla detta till ditt Schenkerombud eller Postnordombud.
  • Om Schenker inte åtager sig skadeansvaret skall du kontakta oss.
  • Vid retur från kund till oss, står kunden för skador som kan uppstå under transporten.


Outlösta paket

  • För paket som inte löses ut hos ditt Schenker eller Postnordombud inom 14 dagar, förbehåller sig Barnskospecialisten rätten att debitera dig en hanteringsavgift om 300kr.
  • Avgiften är för att täcka returfrakt, expedition och hantering.
  • Vi ber dig notera att om du inte tar emot eller hämtar ut din beställning, så räknas detta inte som att du meddelat att du ångrat ditt köp.


Garantier & Reklamationer

  • Om Barnskospecialisten levererar fel antal, fel vara eller att varan är trasig är vi angelägna om att du meddelar oss så snart som möjligt så att vi får möjlighet att rätta till felet. Enklast sker detta genom att du kontaktar vår Kundtjänst, info@barnskospecialisten.se eller tele 08-31 27 07.
  • Du har rätt att reklamera i tre år efter köpet mot uppvisande av kvitto. Reklamera alltid ett fel så snart du har upptäckt det. Normalt ska du göra detta senast två månader efter att felet blev känt för dig. 
  • Barnskospecialisten har rätt att välja om varan ska repareras eller ersättas. Är det till exempel fel på en sko kan det bästa alternativet vara att säljaren byter ut den mot en ny. Men har i stället tex. en söm gått sönder är förmodligen en reparation hemma hos dig den bästa lösningen. Oavsett om felet ska repareras eller varan ersättas med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade.
  • Om du upptäcker ett fel på varan under de första sex månaderna efter köpet har du ett bättre konsumentskydd. Om felet är ursprungligt, det vill säga fanns där från början har du rätt att få varan reparerad eller utbytt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det i stället du som köpare som måste bevisa att felet är ursprungligt. 
  • Vid utförsäljning av produkter till kraftigt rabatterade priser kan varorna ha funnits hos Barnskospecialisten en eller flera säsonger. Varorna kan därmed ha varit utprovade eller utställda i butik under en tid, och vissa mindre skillnader i färg kan finnas mellan paren, vilket kan vara en av anledningarna till det rabatterade priset. Vi godtar därför inte reklamationer av denna karaktär för våra utförsäljningsvaror, men självklart har du som kund alltid möjlighet att utnyttja din ångerrätt och returnera varorna. 
  • Barnskospecialisten åtar sig att följa allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.